Bert en Nelleke zijn 't bolletje aan 't verkennen...

New York City

Dag hooggespannen wachtende lezers,

hier dan weer een levensteken van ons twee. Dit keer helemaal, jawel, uit Mumbai - India! Na 3 vluchten vanuit Quito, Ecuador zijn we veilig aangekomen! Het is hier heet (40-45graden Celsius), enorm vochtig (het zweet druipt overal tussendoor zonder je ook maar iets doet), druk (zoveel mensen, auto's, tuktuks... heb je nog nooit tegelijk gezien)... De mensen vinden ons maar wat bekijkenswaardig, zojuist zijn we 'stiekem' op de foto gezet door een Indiase man, pech voor hem dat we het door hadden en er hartelijk om konden glimlachen... hij schaamde zich een beetje. Maar goed, later meer over India, wij gaan eerst nog even druk bezig met acclimatiseren want dat is nodig merken we!

NEW YORK CITY... we kunnen er niks anders maken dat we het daar geweldig hebben gehad! Na 2 vluchten via Houston in Texas, begonnen we vol enthousiasme aan 4 hele dagen NYC! We hadden ernorm veel zin, hadden hoge verwachtingen. Soms is dat niet zo verstandig, maar dit keer zijn we niet bedrogen uit gekomen! Wat een stad!

Het was zo apart na 6 maanden Zuid Amerika in zo'n georganiseerd(e) stad (land) rond te lopen. Alles loopt gestroomlijnd. Iedereen rijd op zijn eigen baan, bussen rijden op vaste tijden, alles is netjes afgewerkt, geen troep op straat... noem maar op.

De eerste dag hebben we Central Park verkend, wat een park zeg. Het was zondag dus veel New Yorkers waren vrij en hebben dan dus alle tijd om ook in het park te zijn: hardlopen, wandelen, zoontje honkbal leren, koffie drinken enz enz. Het park is erg mooi: bos, vijvers, grasvelden... alles midden in de grote stad want op bijna elke foto die we daar schoten zie je de hoge torens op de achtergrond. Die dag zijn we ook naar 'The University of Columbia' geweest. Wat een complex, je zult er studeren en feestjes mogen vieren... skitterend!Omdat we nog wat tijd over hadden zijn we nog even naar 'Grand Central Station' en 'Times Square' geweest. Geweldig om daar 'zomaar' rond te lopen. Eerlijk gezegd voelden we ons er na 1 dag eigenlijk wel thuis... :)

De tweede dag (maandag): YES eindelijk onze nieuwe camera kopen! Omdat het in Houstonniet isgelukt deze aan te schaffen (ze waren in elke winkel uitverkocht in verband met 'happy mothers day'...

Surprised
... wat een kado's zeg voor 'happy mothers day'...) en het gisteren zondag was en we dan zulke dingen gewoon niet doen... wasvandaag de grote dag! We hebben er lang naar uit gekeken, zeker sinds onze redelijk goede camera in Peru was gejat en we het sindsdien met een klein dinkie moesten doen... Nu was het dus zover! We hadden al veel research gedaan via het www dus we wisten waar we heen wilden. Binnen 1 uur tijd hadden we een uitgave gedaan waar je u tegen kunt zeggen! Dat voelde raar, na zoveel maanden op elke cent die je uit geeft te letten. De rest van de dag zijn we wat bezig geweest met het oefenen van foto's maken met de fancy Nikon D5000
Laughing
, eerste de boel wezen opladen, het vieren bij de Starbucks en daarna foto's schieten op 'Grand Central Station' en'Times Square'. We zijn ook nog een beetje wezen shoppen, we hebben zin in een nieuwe outfit en waar kun je dat beter doen dan in een mega H&M en Levi's store! Aan het eind van de middag zijn we de 'Empire State Building' op gegaan. De lift (gelukkig hoefden we al die 86 verdiepingen niet met de trap te doen) ging zo snel en zo hoog dat je oren er van knapten! En dan sta je boven... men wat een uitzicht! We zijn ruim 3 uur boven geweest omdat we wilden wachten tot het donker werd en de lampjes in heel Manhattan aan zouden gaan. Het was koud, 't waaide hard daar boven, maar het was zeker de moeite waard!

Het van a naar b komen in Manhattan ging perfect. Bij aankomst zaterdagavond hebben we direct een metrocard gekocht waarmee we onbeperkt voor die aantal dagen konden gebruik maken van het hele metro net. Ideaal, we zijn dol op de metro! Op elke 3e hoek heb je een Starbucks en ook wel een Subway... wat genieten van die koffie, chocolademelk en lekkere sandwiches! We konden er geen genoeg van krijgen!

De derde dag, ai wat gaat de tijd snel als je de dagen bomvol plant, het naar je zin hebt en eigenlijk helemaal geen zin hebt om weer weg te gaan

Wink
. We gaan eerst naar 'The Brooklyn Bridge'. We zijn er tot halverwege op gelopen, mooie plaatjes geschoten van het uitzicht op Manhattan en de overkant, de wijk Brooklyn. Vandaaruit naar het 'Lower Manhattan', het zuidelijkste puntje. We nemen daar de 'Staten Island Ferry', die gratis is en langs 'The Statue of Liberty' vaart en geeft mooie uitzichten op het zuidelijkste puntje van Manhattan, perfect dus voor ons low budget backpackers! 't Was een mooi tochtje, gaaf om die enorm bekende plekken van tv, in het echt te zien! Daarna gaan we 'Lower Manhattan' een beetje verkennen: het laatste stukje van Broadway, Wallstreet, en ook de plek waar de 'Twin Towers' hebben gestaan. Apart om op die plek te lopen, er mist echt iets, grote open ruimte tussen alle hoge gebouwen. Ze zijn na 9 jaar tijd druk bezig met de bouw van een nieuwe hoge toren! Daarna zijn we naar de wijk Soho gegaan om de uber hippe Apple store 'Station A' te bekijken... men wat een spulletjes, zooooveel bij elkaar! We hebben zelfs met de hippe Ipad gespeeld, er lagen er zo 30 op hippe tafels. De 1 deed een autospelletje, de andere checkt zn email en een derde zoekt uit waar ie straks heen wil. Wat een shop, je zou er nog begerig van worden! Gauw weer weg dus! Op naar 'Macy's', een enorm shopping center, gewoon iets waar je moet geweest zijn net als 'Bloomingdale's', maar daar gaan we morgen heen. 's Avonds gaan we nog naar 'Times Square' terug, dat moet je natuurlijk ook gezien hebben als het donker is. Echt impressive al die neonlichten, reclames, levensgrote tvschermen, kleuren... en 'M&M's World'.. ha wat een winkel! M&Mtjes in overvloed in alle kleuren die je kunt bedenken, t-shirts, leren jassen, keukenspullen.... alles! We hebben ons in kunnen houden want het was veeeuuul te duur!

Op woensdag, onze laatse dag hadden we serieus een beetje een dipgevoel, kwam het doordat het regende? Alle andere dagen was het zonnig, wel koud. Of kwam het doordat we echt weg gingen hier. Wie zal het zeggen. Eerst regelen we nog dat we weer een pakket vol souvenirs en boeken naar NL versturen en daarna gaan we naar 'Bloomingdale's' het andere mega shoppingcenter. Nog sjieker dan 'Macy's'. We kunnen het niet laten om 'iets' te kopen en nemen een 'medium brown mug' mee, je ziet door heel Manhattan mensen lopen met zo'n bruine papieren zak met 'little/medium/large brown bag' erop... dus... leuk voor in de kast, dachten we! Daarna nog even flink genieten van Starbucks Coffee en de Subway en daarna terug naar het hostel om onze spullen te pakken.... op naarhet vliegveld 'Newark'!

De vlucht naar Mumbai verliep prima, we vlogen de ene, voor ons net begonnen, nacht uit en een paar uur later de volgende nacht in. 13 Mei hebben we dus zo'n beetje overgeslagen. We kwamen zo rond 23uur 's avonds aan en kwamen in zo'n 34graden terrecht, na de 10graden van NYC was dat even wat anders! Gelukkig hadden we een pick-up geregeld om ons naar het hostel te laten brengen. India is anders, heel anders dan wat we tot nu toe allemaal al gezien hebben. Het is echt even omschakelen en wennen, aan de hitte in de eerste plaats maar ook aan de cultuur en gewoonten. We werden net op straat tegen gehouden door een Hindu-man hij knoopte een rood touwtje om onze pols, we kregen een bloemetjes in onze hand en de beste manzingt eenliedje/wens/zegen? En wekregenwit achtige ' candy's' die we moesten op eten (aaaah is het geen drugs of iets anders engs? we doen maar net of we de boel in onze mond stoppen maar de rest houden we in onze knuistjes...) en als punt op de i krijgen we een heuze rode stip tussen onze ogen. Zo, horen we er nou echt bij? Mmm het voelt maar onwennig.... in de MacD. die we tegen kwamen poetsen we de verfachtige-rode stip er maar gauw af en gooien we de 'candy's' in de pullenbak. Gelukkig heeft het voor ons totaal geen betekenis! Nu hebben we weer een mooi verhaal

Wink
!

Lieve mensen, later meer ervaringen en verhalen uit India!

Bert en Nel

PS: foto's volgen later..

PSS: lieeeevee familie's van ons: dank voor al jullie leuke foto's die we via een uber hip pakket in handen kregen. We zijn jullie al 20x bij langs gegaan, terwijl we ze nog geen 24uur in handen hebben! Er volgt later een filmpje toen we de groooote verassing uitpakten

Laughing
! Vanmorgen hebben we heuze pure chocolade vlokken op brood gehad, en we hebben al bijna een halve zak drop op.......... ai, weet je hoe lekker gek? De dank is groot!

Anke

Zorg dat je een grote kop Starbuckskoffie en een dikke Subwaysandwich in de buurt hebt als je de foto's gaat uploaden... al die Nikon-pixeltjes..!!!

Fokko

Hoi, wat een gaaf verslag om te lezen! Wow, huggs

Jouktje

Nikon D5000. Zal mijn best doen om het 'J-woord' niet te voelen. Nee, gelukkig heb ik daar geen last van! Maak maar een hoop mooie foto's! Wat een mega cultuurverschillen in 1 week! ZA, NY en nu India... Nou geniet er maar van met volle teugen! Zodra jullie foto's hebben geplaatst zal ik die vast met veel plezier bekijken!

Michiel

Wat een gehip in dit verhaal! Hop naar Bombay, veel pret aldaar. We wachten met smart op het volgende verhaal! Groetjes

mama Nelly

Op mijn prikbord de volgende spreuk :::
"kleine kinderen worden groot, JAMMER ??
Welneé..!!"
Daar moet ik aan denken bij dit verslag !
God bless you..!

Peter

Cool verhaal. Leuk zo'n mid-weekje in the big apple :)

karin&Andre

Wat een geweldig verhaal, lees het ademloos door wat zijn jullie gezegend om dit te mogen doen, geniet ook van India (adre is daar ook enkele keren geweest) vond dit ook erg indrukwekkend. Geniet......

Karin

Chris

Te gek!

Anke

Waarom is de regelafstand in de zevende alinea kleiner dan in de rest van je verhaal?
Errug storend ;)

Costijn..

..mist Nelleke en Bert. Hij huilt zijn longen uit het gevlekte lijf (6e ziekte?). Even troosten.

Lennard..

..slaapt altijd lekker door. Mist jullie totaal niet.

trijn

hahahaha de M&M-wereldwinkel.....!!!

LG en Wilma

Wij zijn ook in India!!!!!
We hebben jullie gemaild over onze plannen!
Liefs, en tot snel! ;)

Ange

Vertel es wat over Irritant India!

LG en Wilma

Berttttttt!!!! Gefeliciteeeeeeeeeeeeeeeerd!!!!!!!!!!!!!!
Geniet van de Taj Mahal (wie kan nu zeggen dat 'ie op z'n verjaardag de Taj Mahal ziet staan?), en vergeet niet om rond 18.00 uur op het dak te staan, genieten van de vliegeraars!
Liefs, vanuit cool (het is hier echt maar 33 graden, beter!) Cairo!

onno luske

bert en nelleke,
zijn jullie degenen, die mij geholpen hebben in otterloo ?
groet van
Onno