Bert en Nelleke zijn 't bolletje aan 't verkennen...

Singapore: where the world shops!!

Alweer... ja alweer. We hebben alweer een landje gehad en willen jullie dat verhaal niet ontzeggen. We give you.. Singapore!!

Met de trein vertrokken uit Jerantut, Maleisie voor een ongeveer acht uur durende rit naar Singapore. Wederom verliep de rit vlekkeloos. Geen vertraging, de conducteurs waren vriendelijk, het landschap mooi en de trein brandschoon. Wie toch in de LP geschreven heeft dat de treinen in Maleisie bagger zijn... ach we leven in een eenvoudige wereld. De grensovergang ging prima. Bij exit Maleisie kwamen de beambten zelfs in de trein om te stempelen, over efficientie gesproken. Uber! Voor entering Singapore moesten we wel de trein uit, maar een hal zo groot en netjes. Alles werkt en we mogen zo het land in. Met de metro kunnen we zo naar ons hostel ergens aan de rand van Little India. Wat een systeem die metro en de chipkaartjes werken. Waarom Nederland dat niet voor elkaar krijgt... is ons een raadsel. Lekker een nachtje slapen in onze 20 persoons dorm.

Nel wordt ‘s ochtends gewekt door een moslimvrouw die bedacht haar ochtendgebed hardop in de dorm te doen. Dus kleedje naar het westen, op de knieen en hardop bidden. Mm en dat om 5 uur ‘s ochtends. Een wekker is prettiger wakker worden. Maar goed, wat je onderweg wel leert is tolerant zijn. Of in ieder geval proberen. We staan er versteld van dat iedereen overal zoveel van elkaar accepteert. Eigenlijk vragen we ons af waarom Nederland als tolerant land te boek staat. Volgens ons is de rest van de wereld toleranter, misschien iets conservatiever, maar toleranter. Je kunt veel maken, alleen als je iets zelf niet wilt, moet je het ook niet bij een ander doen. Logisch. Maar allerlei culturen en godsdiensten kunnen naast elkaar leven. Mensen doen van alles wat voor een ander hinder kan zijn of is, maar gewoon helpen of even doorzetten en we leven gebroederlijk verder. We leren veel onderweg. Misschien is Nederland toleranter is dingen voor een klein deel van het volk... we zijn er nog niet achter. We staan internationaal in ieder geval bekend als een wietrokend volk en waar de seks op straat verkocht wordt. Oh ja, en we hebben schoppend de final van het WK voetbal verloren. Iedereen is blij dat ze niet in Nederland wonen. Trots... mwah, omdat alles goed geregeld is! Dat wel. Wat lijkt dat weer heerlijk. Echter Singapore, daar is ook alles goed geregeld. Misschien zelfs wel beter. Het is heerlijk hier rond te lopen. De dag beginnen met met de mooiste shoppingmall die we ooit gezien hebben (en dat zijn er al veel) Vivocity. Splinternieuw en uberhip. We hebben er een halve dag rondgedoold en ons verlekkerd aan van alles en nog wat. Alle grote merken zijn vertegenwoordigd en het eten is er heerlijk. Daarna naar de waterkant Clark Quay. Een klassieke pakhuizen aan de Singapore river opgedirkt voor deze tijd. Dat wil zeggen, hippe barretjes, restaurantjes, winkeltjes en mooie terrasjes. We hebben een cola'tje gekocht en genoten van een afstandje. Wat duur allemaal. Daarna door naar Orchard Road, de shopping straat van Singapore. Zo'n 2 kilometer met alleen maar hippe shoppingmalls. Zo ongeveer 15 stuks. We hebben nog niet eens de helft gezien in onze tijd hier. Wat een winkels. Genoten van de luxe en bedacht wat enorm rijk de wereld toch is. Ongelovelijk!! Dingen waarvan je het bestaan niet eens bedenkt... het is allemaal in Singapore te koop. Daarna nog een filmpje gekeken in de bios. Ook dat zit zo ongeveer in elke shoppingmall. Een stuk of 5 zalen per bios. Inception was de gelukkige en leuk dat ie was.

Omdat we ons allebei niet meer konden herinneren wanneer we voor het laatst naar de dierentuin zijn geweest, besloten we de tweede dag naar de Singapore Zoo te gaan. ‘s Werelds beste Rainforest Zoo en uniek in haar soort. Veel beesten lopen, vliegen vrij rond. Het was genieten tussen de apen, witte tijgers, kangeroo's, hippo's, casuarissen, cheetah's en zo meer. Ongeveer de hele dag hier gespendeerd. Zie de mooie foto's van de beestjes.
Dan de laatste dag alweer. Deze ganse dag een groot gedeelte van de Singaporeaanse cultuur opgesnoven, namelijk shoppen en architectuur bekijken. En van beiden is er genoeg in dit kleine stadstaatje. Een ganse dag struinen door enorme boekwinkels, hippe klerenwinkels, starbucks en overheerlijk eten. Wat een leven leiden deze mensen. En alles zo hip en netjes en goed voor elkaar. Kuala Lumpur was goed, maar Singapore is beter. Dat kunnen we nu wel stellen.

Op ‘t moment van schrijven zitten we ergens op Java. Het plaatsje weten we niet meer... just another one in the row of many. But who cares, we zijn op Java!! Het eten is goed, juices zijn goedkoop, het weer is lekker... een ding: wat de vakantiegangers betreft hadden we net zo goed op een camping in Annecy kunnen gaan zitten. Iedereen is Nederlands. De opmerkingen van deze mensen blijven geweldig om van een afstandje te horen. We liggen dan ook om de haverklap dubbel om een andere kijk op het leven dan de onze... ach het mag eigenlijk niet, maar het is zooo leuk.

Skatjes geniet het goede!

Anke

Hohoho stelletje doorgewinterde reizigers, niet arrogant worden he, aan het einde van je trip! Misschien hebben die 'irritante Indiers' ook wel hoofdschuddend naar jullie verbale en nonverbale Nederlandse kritiek geluisterd/gekeken ;)

Wilf

Hij staat alweer in de schuur hoor! Geniet het nog even. Lfs

bapak sendiri

A duh, betul Java itu paling baik. Betul Singapore baik juga tapi Indo. betul.
Tahu toch kami tinggal 10 tahun di Indo.
Masih 6 hari dan kami datang.
Saya tidak bisa tunggu.
Dan pasti Bintan besar sudah selesai untuk saya.
bpk dan Cuer

LG en Wilma

Klinkt als een goeie overgang naar NL: Al wat meer luxe dan India! ;)
Veeeeeeeeeeel plezier deze laatste weken, en maak ons maar lekker jaloers over Indonesie, dan weten we wat we gemist hebben... :( ;)

Bassie

Wat zeggen die mensen dan? Wij willen ook dubbel liggen ;).

Bapak sajah

Bagus sekali anak anak.

Kr=

Brommer is weer klaar hoor. Keerring van de koppelingstift was kaduk. We hebben een paar woeste km gemaakt met een konings wildcamp.

Jouktje

again a very nice story! nog maar ffies en ze zijn terug hoor! geniet de laatste weken/dagen

Anke

We tellen af:
NOG ZES NACHTJES SLAPEN!
Of voor de enthousiastelingen die naar Schiphol willen gaan:
NOG VIJF EN EEN HALF NACHTJE SLAPEN! ;)