Bert en Nelleke zijn 't bolletje aan 't verkennen...

Tansen, Pokhara, Kathmandu, Kathmandu Valley

Vanuit Kuala Lumpur, Maleisie maar eens een terugblik op het mooie Nepal.

Vanuit Agra, India (vanwaar ons laatste reisverhaal kwam) zijn we doorgegaan naar Varanasi. Deze plek willen we maar het liefst snel vergeten. Het was daar zo-ongelovelijk-druk, echt niet cool meer! Echt India op z'n best, of slechts, hoe je het noemen wilt. Voor ons echt een plek om snel weg te willen. Snel wat foto's gemaakt van de Ganges en haar aanbidders (zie in album Irritant Indiaaaaargh) en weer in de trein gesprongen.
We zijn eerst naar Gorakhpur gereden. Daar is verder niks te beleven, maar we hebben er toch overnacht om de volgende dag hier een busje te nemen richting de grens met Nepal.

En dan sta je in Nepal, wat een verademing. Toen we zo'n 2 km uit India waren ontdekten we merkbaar verschil. Mensen die oprecht willen helpen en geinteresseerd zijn. Minder zooi langs de kant van de wegen. Minder geloer... Ha, heerlijk was dat!
We hebben in totaal 3 weken in Nepal vertoefd. Nepal is mooi, prachtige bergen, meren, sawa's en zo meer.
Onze eerste stop hadden we in Tansen, een klein, rustig, iddylisch bergdorpje. Kindjes die verlegen je naam vragen en 'hello' zeggen. Het is merkbaar dat ze toeristen hier niet gewend zijn en ze ook niet zo spannend vinden. Ze laten ons rustig onze gang gaan. We zijn geen 'e'en keer een 'e'en of andere toko in gevraagd met 'sir have a look, want to buy? very cheap'... nee de Nepalezen wachten rustig af... een stuk prettiger rondlopen.
Toen met de bus naar Pokhara, wat een rit. Hij duurde zo'n 5 uur, en in die 5 uur zijn we 2 keer gestopt om wat te eten en/of te drinken. Maar het meest nuttige van die stops was onze magen weer tot rust te krijgen. Tijdens de rit hebben er zeker 10 Nepalezen overgegeven, wat wel aangeeft hoe de wegen zijn en hoe de buschauffeurs rijden (al hoorden we van Ruth later dat Nepalezen niet zo'n stevige maag hebben...;)). Wij hebben het droog gehouden. In Pokhara hebben we rustig aan gedaan, een paar daytrips en verder genoten van heerlijk (westers) eten. Ook hebben we een paar keer met Ruth opgetrokken. Ruth is een nichtje van Nelleke en woont en werkt voor zo'n 3 jaar vlakbij Pokhara. Ook hebben we haar een beetje beter leren kennen ;)... toch gaaf hoe dat werkt... familiebanden ver ver weg van huis. Geloof ons: ze doet gaaf werk! Dus vergeet niet af en toe voor haar te bidden!
In Pokhara merkten we echt dat we de hectiek van India in ons lijf hadden zitten. Onrustig, moe, gehaast... toch apart wat een land en cultuur met je kan doen. Jullie hebben inmiddels wel door dat we niet snel terug zullen gaan naar India ;), we zullen er nu maar over ophouden... er zijn al genoeg woorden aan vuil gemaakt.
Vanuit Pokhara zijn we naar Kathmandu gereden. Wat een weggetjes en wat een gang hebben die Nepaleze buschauffeurs, niet te zuinig. Gehobbel, geshake en geschuif... en dat naast diepe stijle berghellingen, het hoort er allemaal bij in het locale busvervoer van Nepal. Een paar keer ongelukken gezien. Een vrachtauto die met zijn voorwielen in het ravijn van 200 m diep hangt en onder de omhoog staande achterwielen ligt de chauffeur prinsheerlijk te slapen. Een chauffeur die vergeten was zijn vrachtauto op de rem te zetten, het resultaat was dat het vrachtauto nu op de plek van het lokale winkeltje staat en dit winkeltje vier meter verderop... Wij zijn dankbaar dat wij het overleefd hebben.
Vanuit Kathmandu hebben we wat daytrips gedaan naar de Kathmandu Vallei. Wat je veel ziet in en om Kathmandu zijn tempels, stupa's, paleizen van zowel hindus als boedisten. Veel erfgoed. Mooi om te zien, maar apart hoe ze er mee omgaan. In de LP staat 'dat menig musea het wel in z'n bezit zou willen hebben'... maar de inwoners van Kathmandu gebruiken het als kapstokken, waslijnen en zo niet meer. Beelden of pilaren van 1000 jaar oud waar een spijker in gejast wordt om de waslijn aan vast te knuppen. Of de lamp aan op te hangen... ach hij staat er toch.
Tijdens de week in Kathmandu zijn we ook allebei ziek geweest wat er voor zorgde dat we dus verplicht chill moesten doen. Gelukkig was daar Pumpernickel Bakery... daar waren we bijna dagelijks trouwe klanten.

Nepal. We hebben geen treks gedaan, zoals de Annapurna trek of de trek naar Everest Base Camp. Dit met name door de korte tijd die we er waren en onze fitheid. Maar we hebben wel zoveel van Nepal opgesnoven dat het echt een land is om aan te raden 'en om hopelijk ook zelf naar terug te gaan. De mensen zijn over het algemeen erg aardig en behulpzaam. En het kriebelt om de bergen in te gaan... wat een schitterende hoogten!! Dromen om in Zwitserland of Oostenrijk te oefenen en te trainen en daarna weer terug te gaan naar Nepal zijn geregeld om hoog komen borrelen. De tijd zal het leren... of we ooit nog eens in de Nepaleze bergen zullen verdwalen.... we hopen het!

Tot slot nog even een stukje over onze laatste weken... want jaja: WE KOMEN TERUG!
De meesten van jullie weten inmiddels onze reisplannen voor onze laatste reisweken! Maar we zullen er hier nog even over uitwijden! Het laatste deel van onze reis is eigenlijk, voor ons, altijd vaag geweest. Geen idee waar of hoe we wilden 'eindigen'. Sowieso, onze reisplannen stonden nooit vast. En tussendoor hebben we ook best 'e'en en ander gewijzigd. Zo hebben we Midden-Amerika helemaal geskipt en een tripje dwars door de Amazone ook. Dat had beide met tijd te maken. Tijdens het reizen kom je er achter dat er zo ongelovelijk veel te zien en te doen is dat -als je teveel wilt- je eigenlijk niks ziet. Dus we hebben hard geleerd om keuzes te maken en dingen links te laten liggen.
Vanaf het moment dat we in Ecuador zaten hebben we het geregeld over onze plannen in Azie en hoe en wanneer naar Nederland terug te gaan. Daar begonnen de plannen om gebruik te maken van de Trans Mongolie Express. Een treinroute die start in Beijing, China en via Mongolie door Rusland naar Moskou rijdt. Dat leek ons een prachtige manier om terug te reizen naar Europa. In New York vonden we de Lonely Planet en de planning kon beginnen. Toen we in India contact zochten met Mongoolse en Russische Ambassades werd het allemaal wat minder rooskleurig... We wisten dat Rusland niet het makkelijkste land was om een visa voor te krijgen. Maar men vertelde ons dat het eigenlijk verplicht is om een visa aan te vragen in je thuisland. Mm handig, daar zijn we nou net niet. Nou was er nog wel een kleine kans dat het ging lukken. Maar! dan moesten we wel treintickets kunnen laten zien, hotelreserveringen en een vliegticket vanuit Moskou het land uit. Mm, best een groot financieel risico voor ons als het dan uiteindelijk toch niet zou lukken...
En daarom, op een avondje in Agra in het Thai Cafe onder het genot van Sweet Lemon Water hebben we besloten deze plannen over boord te gooien.
Wat dan... Een route door Myanmar, Thailand, Cambodja, Laos OF Myanmar, Thailand, Maleisie, Indonesie. Dat waren uiteindelijk 2 opties die we bedachten en ons wel wat leken. De tweede optie beviel het meest, waarom? Geen idee... gewoon een 'trek' voor die laatste 3 landen. Toen we onze financien eens gingen checken bleek dat er toch binnenkort een einde moest gaan komen aan onze reis. Aangezien we heel graag Indonesie wilden bereiken hebben we besloten vliegtickets te boeken van Kathmandu, Nepal naar Kuala Lumpur, Maleisie. Dat lukte toen we in Pokhara waren en zie daar... nu zitten we in Kuala Lumpur.

De reis hier naar toe verliep prima. Omdat we natuurlijk de tickets zo goedkoop mogelijk wilden hebben vlogen we via Delhi... jaja weer India in! We hadden een stop-over van zo'n 10 uur, maar we zijn maar op het vliegveld gebleven... daar liepen al weer genoeg Indiers rond die ons het gevoel gaven van mmm jep this is India!

Maleisie, Kuala Lumpur is zo opeens weer een heel ander land. Maar wat zijn we na 'e'en dag al lyrisch van deze plek! Wat een aardige mensen en wat een nette straten en wat een shopping malls WOW!
Onze plannen zijn om begin komende week naar het noorden te reizen en via de Noord-Oost kust weer naar het zuiden. Om daar dan Singapore in te gaan. Vanuit Singapore willen we dan vliegen naar Java, Indonesie. We willen Java over reizen in de richting naar het eiland Bali. En daar... daar komen ook Bert's ouders :D! De laatste 1,5 week van onze reis reizen en vieren we vakantie samen met hen!

En dan... starten we op 12 augustus onze terugreis naar Nederland. Op 13 augustus staan we 's morgens vroeg op SCHIPHOL...AAAAAAH!!!!
We hebben er stiekem veel zin in, maar gaan deze 6 weken nog enorm genieten van ons huidige reisleventje!

Lieve mensen, geniet het goede en tot later weer!!

Bert en Nel

Anke

Dertien augustus!
Staat genoteerd.
Ook al is het belachelijk vroeg in de ochtend; we zullen er zijn! IJs en weder -en botbreuken- dienende.
(En we binden Costijn 12 augustus de hele dag vast aan z'n stoel.)

Bassie

Prima, kun je mooi aant wark in Haerst.

Mirjam IJsendoorn

Ja 1-0 voor spanje! Voor mij (een niet echte voetbal-fan) duurde het wachten op een doelpunt bij Duitsland - Spanje te lang. Met mijn laptopje op schoot ,surf ik over het net.. hyves... en zo kwam ik op je site terecht. En ja, heel veel gemiste zie ik al. Overtuigd was ik toen ik het eerste verhaal had gelezen, ik ga ze allemaal bij houden. maar nee... dat is me niet gelukt. Toch laatst nog aan je gedacht:

-Folder xenos (toiletbril hoesjes in de aanbieding) zaten niet in de knapzak;)

Maar zoals ik lees in het laatste verhaal, komen jullie op 13 augustus terug. De hele maand augustus ben ik op mijn vaste zomervakantiewerkplek te vinden... ik hoop dat je een keer op de koffie komt zodat ik je verhalen live kan horen.

Met mij gaat alles gaat. Ik ga deze zomer samenwonen en heb dus een leuk vooruitzicht. Mijn kamer in Nijmegen heb ik vanaf 1 augustus niet meer. Op school gaat het helemaal goed. En ben weer lekker aan het werk. zie volgend verhaal

Mirjam IJsendoorn

Heel erg veel plezier nog de laatste weken.
Ik hoop je in augustus weer te zien.

Liefs Mirjam

Tiny en Léon Burger

Nelleke en Bert, we weten sinds kort dat jullie een wereldreis aan het maken zijn en hebben dus even meegekeken. Wat stoer zeg! Geniet er nog lekker van en wie weet horen we ooit nog eens iets van jullie. Hartelijke groeten van ons en Marieke, Ignace en Larisse.

LG en Wilma

Yihoe, het weer in NL is nog steeds heerlijk! Kan geen India tegenop!
Het is leuk om weer hier te zijn, we hebben al veel fam.leden van jullie gezien. Jaloers? Hihihi...
Wij zijn nu aan het vakantie-vieren (lees: oppassen op hond van broer en schoonzus die wél op vakantie zijn) in Ommen, ook leuk!
En, we hebben bijna een huis, meer yihoe! :D

Veeeeeeeeeeel plezier!
Liefs,